The Editor-In-Chief of a Local Vinnytsia News Channel Was Fired for Producing a Neutral Story About the Ukrainian Orthodox Church

Translated by Ollie Richardson & Angelina Siard


On January 17th in Vinnytsia the managing director of the regional TV channel “UA: Vinnytsia” was fired, and a journalist of the channel received a strict reprimand for supplying the “wrong” material about the arrival of archbishop Varsonofy to the regional center as the new managing director of the Vinnytsia diocese of the Ukrainian Orthodox Church [Moscow Patriarchate – ed]. The program was aired on December 18th 2018.

The journalists of, who position themselves as a watchdog for the Ukrainian media, criticised this program and complained to the National Public Broadcasting Company of Ukraine (UA:PBC).

The main pretension of the journalists to their fellow journalists is that the program about the arrival of the archbishop of the Ukrainian Orthodox Church speaks about the life of the Ukrainian Orthodox Church [Moscow Patriarchate – ed] and nothing was said about the position of the Orthodox Church of Ukraine (OCU). Because of this the journalists called it “one-sided and complementary”.

UA:PBC considered the complaint and made the decision to punish the employees of their Vinnytsia branch, justifying their actions by saying that the facts preceding the arrival of archbishop Varsonofiy to Vinnytsia are not presented in the program. Also, no information was given about the accession of metropolitan Simeon to the Orthodox Church of Ukraine.

As a reminder, on January 17th the Verkhovna Rada of Ukraine adopted scandalous draft law No. 4128/D on the introduction of amendments to some laws of Ukraine concerning the subordination of religious organisations and the procedure of the state registration of the religious organisations with the status of a legal entity.

READ:  The Truth About the Residential Building Collapse in Dnepropetrovsk

Copyright © 2022. All Rights Reserved.